Čerpej sílu z jarního slunce aneb něco o vitamínu D

Ze všeho nejvíce doporučuji zajišťovat našemu tělu vitamíny stravou a v případě vitamínu D i sluncem. Tentokrát však musím přiznat, že pro mnohé z nás pouze pestrá strava a slunce (kord v zimních měsících) nebude stačit a suplementace je v tuto chvíli na místě.

Sluníčko v zimě nestačí

Vitamín D je pro lidské tělo nezbytný, avšak většina lidí ho nemá dostatek. O vitamínu D víme, že si ho naše tělo dovede samo vytvářet při působení slunečních paprsků. Bohužel si ale málokdo z nás uvědomuje, že kvůli střídání ročních období a zeměpisné šířce, ve které žijeme, tělo od podzimu do jara není schopno ze slunce vitamín D3 vytvořit. Sluníčko je příliš slabé a dopadá pod špatným úhlem.

Proto většina z nás v zimních měsících pociťuje příznaky nedostatku vitamínu D3, mezi něž patří únava, náladovost, nespavost, svalová slabost, oslabení obranyschopnosti a vyčerpání. To vše může vyústit dokonce v demineralizaci (odvápnění) kostí a zubů.


Čerpejte sílu z jarního slunce!

Ze slunečního svitu získává náš organismus až 90% z celkového doporučeného množství vitamínu D. Celý proces se dá popsat tak, že vlivem UVB paprsků začne v kůži probíhat syntéza, na jejímž konci vzniká přímo v pokožce vitamín D3. K produkci vitamínu D3 v pokožce nedochází okamžitě, ale až asi po 15 minutách slunění. Během letních měsíců tak pro většinu populace nedostatek tohoto vitamínu nepředstavuje žádný problém.


Horší je to se syntézou vitamínu D během podzimu a zimy, kdy je sluníčka méně a málokdo na něm tráví venku s odhalenou pokožkou několik desítek minut denně. Tvorbě ”déčka” logicky brání pobyt v budovách, a když jsme venku, vrstva oblečení. Kvůli tomu má většina čechů deficit vitamínu D, což je velká škoda. Je to totiž nenahraditelný vitamín pro:

  • imunitní systém

  • správnou strukturu kostí a zubů

  • využití vápníku a fosforu v těle

  • udržení normální činnosti svalů

  • podílí se na procesu dělení buněk

Hladinu vitamínu D si můžeme nechat změřit

Hladinu vitamínu D si můžete nechat přeměřit jako samoplátce. Cena je různá dle laboratoře, ale v průměru se pohybuje kolem 700 Kč. Je škoda, že lékaři při preventivní prohlídce neměří hladinu tohoto vitamínu v krvi, když víme, jak je pro naše tělo důležitý a co všechno může jeho nedostatek způsobit. Optimální hodnoty jsou pro většinu lidí 100 – 150 nmol/l. Někteří funkční lékaři doporučují i více, asi 125 – 175 nmol/l. Ale pokud budete hladinu udržovat na 125 nmol/l, věřím, že Vaše tělo bude spokojené.


Vitamín D ovlivňuje mnoho procesů v lidském těle

Existuje několik forem vitamínu D. Nejrozšířenější jsou formy D3 a D2. Vitamín D3 vzniká v kůži za působení slunečního záření. Tímto způsobem by se měla pokrýt téměř celá denní spotřeba. Předávkování vitamínem D3 ze slunečního záření nehrozí. Při nadměrné produkci ho záření začne rozkládat.

Bylo zjištěno, že receptor pro vitamin D má většina buněk našeho těla a vitamín D tudíž ovlivňuje množství procesů v lidském těle. Proto nedostatek tohoto vitamínu je odpovědný za zvýšené riziko vývoje mnoha onemocnění jako jsou některé druhy nádorů, autoimunitní i infekční choroby a kardiovaskulární onemocnění.


I naše svaly potřebují ke správnému fungování vitamín D. Proto je dostatek tohoto vitamínu důležitý také pro sportovce.

Sport a zdravý pohyb souvisí s vitamínem D i z jiného pohledu. Venkovní sport na slunci může doplnit vitamín D a kosti, které se sportem prokrvují zároveň mohou lépe ukládat vápník, kterého bývá při nízkých hladinách vitamínu D nedostatek.


Kde najdeme vitamín D?

Vitamín D3 (cholekalciferol) získáváme zejména vystavením kůže slunci. Ultrafialové záření, které na nás ze slunce dopadá mění v kůži 7-dehydrocholesterol na previtamin D3, který je okamžitě přeměněn na vitamín D2. Vystavení kůže slunci musí být samozřejmě na přiměřenou dobu, nesmí dojít ke spálení, které zvyšuje riziko karcinomu kůže. Naše kůže je ale schopná slunečnímu záření přirozeně odolávat asi 10 – 30 minut (v závislosti na typu kůže a intenzitě slunečního záření). Během léta, pokud už máme dostatek vitamínu D, sluneční záření začne jeho přebytky zase rozkládat a nemůže díky domu dojít k „předávkování“ vitamínem D ze slunce. Během zimy k nám naopak dopadá velmi málo slunečního záření a je proto důležité si hladinu vitamínu D hlídat a vhodně tento vitamín doplňovat.

Solária nelze doporučit jako vhodnou metodu pro doplnění vitamínu D. Odborníci varují před vedlejšími účinky opalování v soláriích (zejména zvýšení rizika rakoviny kůže). V soláriích je navíc jiný poměr UVA a UVB záření, než v záření ze slunce a dochází proto k rychlejšímu opálení, ale pomalejší syntéze vitamínu D.


Přírodními zdroji vitamínu D jsou mořské ryby (losos, tuňák, makrela), vejce, mléko a mléčné výrobky, hovězí játra, na slunci sušené houby shiitake aj.


Z těchto potravin vůbec nejvíce vitamínu D obsahují mořské ryby. Platí zde jednoduché pravidlo, čím jsou ryby tučnější, tím lépe. Pokud ale ryby nevyhledáváte, tak další zásobárnu vitamínu D jsou vejce, respektive vaječný žloutek. Zajímavé je, že žloutek z vajec slepic, které žijí ve volném výběhu, obsahuje až 4x vyšší dávku vitamínu D, než je tomu u vajec od slepic z klecových chovů. Proto je skvělé najít si někomo. nejbližším okolí, kdo má slepice a bude Vám prodávat vajíčka, nebo se v obchodě dívat po vejcích označených číslicí 0 nebo 1. Příčinou je to, že slepice se mohou volně pohybovat na slunci, a tak u nich probíhá proces syntézy vitamínu D3 ze slunečných paprsků.


Co když mám vitamínu D dlouhodobě nedostatek?

Nedostatek vitamínu D je spojovaný s autoimunitními onemocněními (např. roztroušená skleróza), osteoporózou, srdečními chorobami, neplodností, potraty, psychickými potížemi (zejména depresemi), obezitou, cukrovkou, nižší mentální výkonností, sníženou obranyschopností organismu a mnoha druhy rakoviny. Aktuálně se o něm nejvíce mluví i v souvislosti s onemocněním COVID-19. Vědecké důkazy ukazují, že vitamín D snižuje infekce a úmrtnost. Výzkum naznačuje, že nízké hladiny vitamínu D téměř jistě zvyšují riziko infekce. Vitamín D působí jako tisíce genů a ovlivňuje řadu aspektů imunitní funkce. Vyšší hladiny vitamínu D v krvi jsou spojeny s nižší mírou infekčních onemocnění.


Při nízké hladině vápníku v krvi zbystři!

Prvním příznakem nedostatku vitamínu D je snížená hladina vápníku v krvi, která může vést až k úbytku nebo nedostatku vápníku v kostech. Pozdější a vzácnější známky mohou být křivice nebo osteomalacie, těžké deformity kostí, poškození svalového metabolismu a také porucha respiračních funkcí.


Právě nyní, na jaře a v létě je slunce náš vitamín D. Až přijde podzim a zima, je dobré zařadit doplňky stravy a navýšit potraviny bohaté na vitamín D. Měli bychom používat přírodní opalovací krémy bez toxinů.


Jak poznat nezatěžující přírodní opalovací krém?

  • Pouze oxid zinečnatý a oxid titaničitý by měly být aktivními složkami v produktu.

  • Opalovací krém by neměl obsahovat žádný retinyl palmitát (syntetický vitamín A).

  • Žádné parabeny, syntetické nebo neoznačené vůně.

Všeho moc škodí. Přílišná expozice na slunci může mít negativní dopady na lidské zdraví. Pokud se chystáte ležet půl dne u vody, chraňte se kvalitními opalovacími krémy, a to ideálně těmi bez obsahu výše uvedených škodlivých látek.


Vystavit se však rannímu slunci, nebo si dopřát přes den v rozumné míře sluníčko má neocenitelné blahodárné účinky na naše zdraví. Slunci se nevyhýbejte a berte ho jako pomocníka na své cestě za zdravím a spokojeností. Je vhodné si hladinu vitaminu hlídat a zejména v zimním období vitamín D doplňovat.

20 views0 comments

Recent Posts

See All