top of page

Imunitní systém

Imunitní systém lidského těla je komplexní soubor buněčných mechanismů nezbytný pro naše přežití. Je navržen tak, aby chránil naše tělo před škodlivými látkami, jako jsou bakterie, viry, plísně, paraziti, toxiny v životním prostředí, rakovinné buňky a další mikroby. Působí jako prevence před infekcemi. Imunitní systém si můžeme představit jako štít, nebo třeba vojsko, které nás neustále chrání. Bez dobře fungujícího imunitního systému bychom byli pro bakterie, viry a parazity velice snadnou kořistí.

Je to rozsáhlá síť buněk a tkání, která neustále hledá nepřátelské organismy v našem těle a ty se snaží ničit. IS dokáže rozlišit naše vlastní buňky od cizích, díky tomu zahájí útok jen proti takovým patogenům, které nemají v našem těle co pohledávat. Dokáže taky rozeznat mrtvé a vadné buňky.


Pokud ale IS v rozpoznávání selhává, tak nastává autoimunitní porucha (Diabetes I. typu, roztroušená skleróza, celiakie, crohnova choroba,..). IS nedokáže rozlišit mezi vlastními a nevlastními látkami, což vede ke zničení zdravých tělních buněk.

Aby mohl plnit rozličné signalizační a obranné reakce, musejí být funkce našeho imunitního systému na všech úrovních přesně a flexibilně vzájemně sladěné. Dobře fungující imunitní systém je základem celkově vyváženého stavu a naší výkonnosti. Jednostranná výživa, nikotin a alkohol, ale také stres a duševní konflikty berou našemu organismu uložené rezervy živin a vybíjejí naše imunitní baterie.


A co tedy negativně ovlivňuje náš imunitní systém?

  • fyzická a psychická únava spolu s nedostatkem spánku

  • nadbytečná konzumace cukru - to vede ke snížení bílých krvinek, které mají na starosti likvidaci infekci v těle (btw. cukrem se živí i další bakterie a nádorové buňky)

  • nedostatek vitamínů a minerálů - nesprávná výživa

  • stres a úzkost

  • kouření a alkohol

  • nadměrné užívání léků

  • dehydratace - voda je důležitá pro všechny buňky v našem těle a také díky dostatečnému přísunu tekutin zajišťujeme, že se z těla dostanou odpadní látky.

  • nedostatek pohybu

Suma sumárum.. Pokud se člověk často stresuje, nemá správnou životosprávu, nespí, holduje alkoholu a kouří, je jasné, že jeho imunita bude na bodu mrazu a dotyčného budou trápit zdravotní problémy.


A jak můžu posílit svůj IS?

  • až 70% imunitních buněk se nachází právě ve střevě, což znamená - udržovat zdravé střevo

  • přísun vitamínů - pak především vitamín D, vitamín C a pak vitamín E

  • příjem minerálů, především pak hladina zinku a selenu. Zdrojem jsou především potraviny s vysokým obsahem bílkovin jako jsou luštěniny, celozrnné obiloviny a hovězí maso.

  • zvýšený příjem zeleniny - především kyselina listová, která je důležitá pro tvorbu bílých krvinek. A bílé krvinky jak už jsem říkala jsou takový vojáci naší imunity :)

  • dále také česnek, medicinální houby jako třeba shiitake, a nebo i zázvor, který je schopen čistit lymfatický systém a odstraňovat toxiny z těla (právě proto je tak důležité si při nachlazení dát poctivý domácí vývar či zázvorový čaj). Tyto potraviny totiž mají výrazně podpůrný účinek na naši imunitu.

  • dostatečný spánek

  • omezit alkohol a kouření

  • omezit stres a úzkost například pohybem - aktivně se hýbejte a sportujte- chůze, nejpřirozenější a úplně ideální pohyb

  • omezit konzumaci jednoduchých cukrů - zdravou výživou můžeme náš imunitní systém významně ovlivnit a posílit. Všechna ta bílá mouka oslabuje buňky v našem těle, které jsou nezbytné pro boj s nemocemi.

Obecně lze říct, že když chcete posílit IS, vždy začněte u úpravy svého životního stylu. Změňte stravování, snažte se omezit stres a dopřejte si dostatek spánku ✅

11 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page