Klíčení 🌱

Klíčkům stačí jen voda a světlo, ale uvnitř se dějí divy 💥


Jsou skvělé na podporu imunity, trávení, pomáhají do těla dostat přírodní cestou tolik potřebné minerály a obsahují i velikou spoustu vitamínů!


Díky vodě a slunci semínka začnou klíčit a uvnitř exploduje bomba vitamínů a minerálů, které povzbudí náš metabolismus. Zní to sice jednoduše, ale uvnitř semínka se opravdu začnou dít divy! Všechny živiny, které se ukrývají pod slupkou, jen čekají na vhodné prostředí - voda a světlo. Ale pak se v něm probudí jeho skrytá síla a uvnitř dojde k explozi jeho energie a živin.

Klíčení zvyšuje antioxidační aktivitu semínek, výrazně se díky tomuto procesu zvýší obsah vitamínu E. Stoupá i množství vitamínu C a vitamíny skupiny B. Zároveň díky enzymům dochází také k přeměně složitých škrobů na jednodušší sacharidy, které jsou pro tělo lépe stravitelné. Aktivují se minerály jako vápník, hořčík, železo a fosfor. Pokud klíčíte řeřichu nebo brokolici, počkejte si na první lístečky, tělo tak nadopujete i chlorofylem.


Každé klíčky mají samozřejmě i odlišné složení vitamínů. Třeba v těchto mungo klíčcích se po osmi dnech od začátku klíčení zvýší obsah vitamínu C až 24krát.

Studie prokázala, že u Vojtěšky je rozdíl obsahu vitamínu A mezi semínkem a klíčkem víc než tisícinásobný. Vyšší obsah byl naměřen i u vitamínů skupiny B a taky nějakých minerálů.


Na klíčení doporučuji vybrat semínka v BIO kvalitě, u kterých máte jistotu, že nejsou chemicky ošetřená. Prodávají se také i přímo směsi určené ke klíčení.


Já nejčastěji klíčím celou neloupanou čočku, hrách, mungo, řeřichu, rukolu a brokolici. Ke klíčení jsou vhodné i fazole adzuki, cizrna, ředkev a vojteška. Všechno klíčí podobně dlouho, takže když ke klíčení použijete i směsi různých semínek, tak si vychutnáte více chutí najednou, což se třeba skvěle hodí do salátu. Klíčky doporučuji jíst spíš čerstvé a příliš tepelně nezpracované. Do vařených jídel je dobré je přidávat až ke konci, aby si uchovaly co nejvíce vitamínů a minerálů. Kromě do salátu se klíčky dají využít také do pomazánek, do zeleninového smoothie, přidávám je do polévek, do zeleninových směsí, do poke bowl, pod maso, nebo třeba jen na posypání kváskového chleba s máslem.


Jak na klíčení? 🌱

Semínka nejdříve pořádně propláchneme pod tekoucí vodou. Většina semínek potřebují před začátkem klíčení namočit do vody (zaktivovat). Ta která to potřebují (brokolice, cizrna, ječmen, mungo, ředkvička a většina prodávaných směsí) vložte do dostatečného množství vody a nechte klidně přes noc, nebo minimálně 8 hodin zaktivovat ve vodě. Řeřichu a rukolu stačí jen propláchnout, namáčet se nemusí.


Já jsem si zatím nepořídila přímo klíčící sklenici, takže potom scedím semínka, vezmu si mísu, na kterou posadím cedník s utěrkou a semínky a takto nechám na lince při pokojové teplotě. Klíčkům však nesvědčí přímé slunce, takže za okno je nedávejte. Nejlepší je semínka pravidelně proplachovat, tak 2x denně, pokud ale máte doma opravdu teplo, tak se je nebojte propláchnout klidně i 4x denně.


Každému semínku trvá jinak dlouho než vyklíčí. Většinou se ale první klíčky objevují už po dvou dnech. Za 4-6 dní budete mít u většiny semínek naklíčeno do té správné velikosti 🌱


18 views0 comments

Recent Posts

See All