top of page

Výhody celozrnných těstovin

Celozrnné těstoviny jsou vyrobeny z mouky, která obsahuje celé obilné jádro, klíček a otruby.


Díky tomu jsou tato zrna bohatá na vlákninu, vitamíny B, vitamín E, fytochemikálie a další minerály. U všech těchto živin trvá déle, než je naše tělo rozloží, což způsobuje pomalejší a stabilnější nárůst hladiny cukru v krvi.


Strava bohatá na celá zrna je spojována s nižším rizikem onemocnění, jako je například cukrovka II. typu a srdeční choroby.

Jsou zdravější verze oproti bílým těstovinám, protože jsou bohaté na několik živin nezbytných pro lidské zdraví.

Mají vysoký obsah vitamínů B, jako je niacin (vitamín B3) a thiamin (vitamín B1).

Může se také pochlubit vysokým množstvím minerálů, jako je selen, měď, hořčík a fosfor.


Vitamíny B jsou důležité pro zdravý nervový systém a energetický metabolismus.

Měď se používá k tvorbě pojivové tkáně, krevních buněk a podporuje správnou funkci nervového, imunitního a kardiovaskulárního systému.

Selen podporuje imunitní systém a funkci štítné žlázy.

Hořčík je nezbytný pro regulaci krevního tlaku a budování silných a zdravých kostí.


Celá zrna mají vysoký obsah vlákniny, která podporuje zdravé trávení. Jíst více vlákniny je spojeno s nižší hladinou cukru v krvi a cholesterolu. Může také podpořit pravidelnější vyprazdňování.


Když celá zrna projdou procesem mletí nebo rafinace, jsou odstraněny výživné otruby a klíčky a zůstane pouze škrobový endosperm, z něhož se vyrábí běžné bílé těstoviny.

Zatímco sacharidy a tuky jsou v obou typech těstovin podobné, ty celozrnné poskytují více bílkovin. Také obsah železa a vlákniny v celozrnných těstovinách je dvojnásobný oproti bílým těstovinám.


Výhodou celozrnných těstovin je zejména to, že se nerozvařují, a tudíž mají nižší glykemický index a vyšší výživovou hodnotu.


Jak často zařazujete těstoviny do svého jídelníčku Vy? A dáváte přednost klasickým bílým, nebo máte raději ty celozrnné?

3 views0 comments
bottom of page