top of page

Aktivace ořechů a semínek

Ořechy jsou skvělým zdrojem tuků, bílkovin a minerálů. Ořechy mohou mít pozitivní vliv na zdraví našeho kardiovaskulárního systému, mohou být prospěšné v boji proti rakovině a mnoho dalších zdravotních benefitů. Hlavně jsou skvělou a rychlou svačinou na cestách, nebo se z nich dají péct výborné dezerty.

POZOR je ale nutné je AKTIVOVAT, než je budete konzumovat!!! Taková příprava ořechů má opravdu smysl!

Proč je aktivace tak důležitá?

Slupky ořechů a semínek, stejně tak jako luštěnin a obilovin obsahují jedy - kyselinu fytovou, která má tendenci blokovat vstřebávání minerálů jako je například železo, vápník, zinek, mangan, tím, že se na tyto minerály naváže. Nadměrná konzumace kyseliny fytové pak může vést k následnému nedostatku minerálů v těle a mimo jiné je také velmi těžce stravitelná.


Každý druh ořechu obsahuje jiné množství kyseliny fytové. Mandle, para ořechy a sezamová semínka jí mají nejvíce. Namáčením a správnou přípravou ořechů a semínek se tato kyselina eliminuje a my jsme schopni z ořechů vstřebat všechny důležité minerály, aniž bychom zatížili naše trávení.

Ořechy také obsahují inhibitory enzymů, které přímo zabraňují tomu, aby se daly ořechy lehce strávit. A oslabují následně i další trávení. A mohou vést k zažívacím obtížím. Jako je nadýmání a plynatost.

Pokud je namočíme a pak necháme oschnout, začnou klíčit, čímž se aktivují enzymy, díky nimž budou ořechy stravitelnější. Čím více enzymů z jídla získáte, tím méně vašich vlastních enzymů tělo spotřebuje na trávení a zpomalí se tak jeho stárnutí. Díky klíčení se taky změní původní chuť ořechů či semínek - budou chutnat jemně praženě a budou křupavější.


Jak tedy ořechy a semínka aktivovat?

Postup je jednoduchý. V rendlíku s pokličkou nechejte přes noc ořechy nebo semínka namočené ve slané vodě (na 2 hrnky vody potřebujete 1 lžící kvalitní, nerafinované soli). Tato kombinace neutralizuje inhibitory enzymů a zaručí tak lepší vstřebatelnost minerálů a vitamínů z ořechů a semínek. Dostatečně dlouhé namočení také eliminuje kyselinu fytovou a zaručuje tak lepší stravitelnost. Tento proces trvá kolem 6 až 24 hodin, dle druhu ořechu.

Po namočení můžete ořechy a semínka buď ihned konzumovat (24 hodin vydrží v lednici), já je mám takto moc ráda. Jsou výborné je rozmačkat a přidat k jogurtu s ovocem. A takto mokré jsou i ideální svačinka pro malé děti, protože jsou krásně měkké a nehrozí tím pádem riziko zaskočení jako u suchých ořechů.


Nebo vodu slijte, ořechy či semínka rozložte na plech (bez oleje i papíru) a sušte přes noc v troubě při nejnižší možné teplotě (50-60 st.), nebo dejte na stejný čas do sušičky. Po vychladnutí skladujte v uzavřené sklenici, v chladu a suchu.


Některé ořechy se mohou namáčet klidně i 24 hodin. Záleží na druhu. Mandle, vlašské ořechy, pistácie, pekanové ořechy či dýňová a slunečnicová semínka jsou nejlepší. Olejnaté druhy, jako jsou makadamové ořechy nebo kešú, by se neměly nechat namočené déle než 6 hodin, protože potom mají tendenci tvořit sliz.



12 views0 comments

Recent Posts

See All

Suroviny ½ hlávky bílého zelí ½ hlávky červeného zelí 2 hrušky 4 kachní stehna s kůží sůl, pepř 1lžička celého kmínu 4 naběračky vývaru Postup Předehřejte si troubu na 175 °C a připravte si hluboký pe

Suroviny 1,5 kila rajčat 4 menší červené řepy 1 větší červená cibule 4-5 zelených paprik 500 gramů mletého vepřového masa sůl, pepř bobkový list (asi 3-4) 2 lžíce olivového oleje, sádla nebo ghí Postu

Suroviny 1 zralé avokádo šťáva z 1/2 limetky olivový olej 1 stroužek česneku sůl a pepř Postup Do mixéru dáme oloupané a vypeckované avokádo, osolíme, opepříme, přidáme česnek, zalijeme šťávou z limet

bottom of page